Tidligere måtte man leie biler fra selskaper som Avis og Hertz, nå har det endret seg med delingsøkonomi.

«Visste du at norske biler i snitt står stille mer enn 23 timer per dag? Nabobil.no er en markedsplass som kobler privatpersoner som trenger en bil med andre privatpersoner som leier ut en bil. Hvis du trenger en bil, kan du bruke vår plattform til å finne den bilen i nærheten av deg som passer dine behov, enten det er i jobbsammenheng, tur til handlesenteret, helgetur eller ferie. Her er det mange muligheter!»- Nabobil

Slik forklarer Nabobil.no deres tjeneste. Delingstjenesten Nabobil er en norsk tjeneste basert på delingsøkonomi. Dette går ut på at man som privatperson kan leie ut sin egen bil til andre privatpersoner. Skremmende? Stoler man på leietagerne? Det er nok det første man tenker når man hører om denne tjenesten, det gjorde i hvert fall jeg.

Hva er delingsøkonomi?

Først og fremst kan det være greit å redegjøre for begrepet «delingsøkonomi». Skattetaten  definerer begrepet slik: «Delingsøkonomi er en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingsselskaper».  Denne forretningsmodellen har hovedsakelig blitt til ved hjelp av det digitale nettsamfunnet vi befinner oss i.  Den bygger også på ideologien at man skal kunne gjøre det enkelt å leie ut en tjeneste.

En illustrert forklaring på delingsøkonomi www.sharingskills.eu/wp-content/uploads/2016/02/Slider2_grafika.jpg

Fordeler

Ut i fra en forbrukers perspektiv er Nabobil.no en strålende delingstjeneste, for de som ikke har bil. Hvis man bor sentralt i en storby og har et godt kollektivtilbud, vil det være lettere å benytte seg av det enn å kjøpe seg en bil. Derfor er nabobil en genial tjeneste som kan sørge for at du som privatperson kan benytte deg av bil, når man har behov for det. Først og fremst slipper man å tenke på ulike avgifter ved å eie bil, man sparer penger og du får en bil til det behovet du skal ha det til. Om det så skal være en sportsbil eller en varebil. Det er opp til deg.

Nabobil sørger også for at du kan få leiebiler billigere enn utleieselskaper som Avis og Hertz, som utleier tjener man 75% av summen som blir oppført på nettsidene. Den resterende summen går til nabobil.no. En annen fordel er at det er et bredere utvalg av biler, og at man har mulighet til å leie bilen hvor som helst i landet. Det finnes ca 5600 biler til leie nå, men det veksten fortsetter.

Det er i tillegg ganske enkelt å melde seg inn i denne tjenesten, man må ha førerkort klasse B, bilen må være registrert i ditt navn og du signerer med en Bank-ID. Dette vil da føre til at flere melder seg inn og fører til et større nettverk for nabobil.no, men også et større utvalg av biler for potensielle leietakere

 

www.makingdifferent.com/wp-content/uploads/2017/04/carsharing.jpg

Ulemper

Det at man skal leie ut sin egen bil til personer man ikke kjenner, kan skremme hver og en bileier. Selv om delingstjenesten er en fin idé har den også sine ulemper.

En ulempe som de fleste kan tenke på er skader på bilen. Det kan fort hende at bilen du leier ut blir bulket, eller at andre ting blir ødelagt. Hvem får skylden for dette? Det kan være muligheter for at bilen ble skadet under leveransen,eller kanskje utleier ikke har lagt merke til at det allerede var en skade før man leide den ut. I en artikkel fra Aftenposten har det blitt skrevet om en hendelse hvor utleier fikk tilbake bilen med en skade. Leietager nektet for at det hun som fikk den bulket. Det er viktig å fortelle at utleieren ikke hadde mulighet for å møte leietager ved tilbakelevering, så hun hadde lagt nøklene ved bildekket. Dermed endte det opp med at utleier ikke hadde et spesifikt grunnlag, for å skylde på leietageren i dette tilfellet. Dette er på grunn av reglene til Nabobil som sier at man begge parter må være tilstede ved utlevering og innlevering.

Er man også leietager kan man få en stor regning ved små eller store ødeleggelser av kjøretøyet. Videre i artikkelen blir det skrevet at «Leietager hos Nabobil er juridisk forpliktet til å betale egenandel dersom bilen blir skadet mens de leier den. Blir bilen skadet, må du ut med et sted mellom 2000 (glasskader) og 12.000 kroner (kaskoskader, ansvar og brann/tyveri).» Så en ting er sikkert, man må være veldig forsiktig ved leie av bilene- Aftenposten

Skatt og moms kan være ting man tenker på i lengden som utleier. Om man omsetter for mer enn 50.000 kr i løpet av tolv måneder, må man momsregistrere seg. Som en privatperson som vil tjene litt ekstra penger kan dette være vanskelig, for en som ikke har så mye erfaring med skatt og moms. Dagbladet omtalte på hva man må tenke på når man leier ut bilen, og det er et punkt i artikkelen hvor det står at skattemyndighetene ikke har lagt tilrette noen retningslinjer for en slik delingstjeneste. Dermed kan dette bli mer vrient enn enkelt.  På en annen side kan man da kritisere skattemyndighetene for å ikke følge med på utviklingen av nye digitale plattformer, organisasjoner og forretningsmodeller, for det vil utvikle seg mye fremover.

https://cdn.redshift.autodesk.com/2016/04/sharing-economy-animated-hero.gif

Konklusjon

Nabobil er en digitaltjeneste basert på forretningsmodellen delingsøkonomi, selv om det finnes flere argumenter i mot i dette innlegget, så har nabobil et betydelig med potensiale til å kunne konkurrere ganske sterkt mot store kjeder innenfor bilutleie. Jeg er veldig positiv til delingsøkonomi, jeg har ikke prøvd ut nabobil.no, men er noe jeg vil vurdere i fremtiden. Det er viktig å ta vare på slike forretningsmodeller og bygge dem oppover, for vi alle vet at det vil utvikle seg mer og mer i fremtiden. Derfor er det bra å ha god erfaring med delingsøkonomi og videreutvikle det.

Video av tjenesten Nabobil tilbyr

Hva tenker du om delingsøkonomi? Har du prøvd ut Nabobil? Legg gjerne igjen en kommentar

 

Kilder:

https://www.dagbladet.no/nyheter/laner-du-ut-bilen-din-dette-ma-du-tenke-pa/69204649

https://www.aftenposten.no/bil/Monica-opplevde-deleokonomiens-bakside–Jeg-er-overrasket-og-sjokkert-10505b.html

https://nabobil.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

/* ]]> */